Instructie om handtracking op Oculus Quest te gebruiken
Activering en kalibratie
Om handvolging in het algemeen te kunnen gebruiken, moet je naar "Experimentele functies" navigeren via de menu-items "Instellingen" en "Alles weergeven" en daar het item "Handvolging" activeren. Daarna moeten de handen worden gekalibreerd door foto's te maken.
Zo spelen de grootte van onze handen en hun positie in VR een rol. Oculus stelt dat er geen afbeeldingen of zogenaamde "geschatte punten" (zoals de positie van de gewrichten) van onze handen worden opgeslagen of anderszins verwerkt. Ze worden verwijderd zodra de kalibratie is voltooid
Gebruik je eigen handen in VR
In het Oculus Quest-menu kun je nu met de controller op het menu-item 'Handen gebruiken' klikken om handvolging te activeren. Tip: Bevestig je controller aan je pols met behulp van de lussen en laat hem daar hangen. Als je hem oppakt en eventueel aanzet, schakelt de invoermethode automatisch over naar de controller. Het terugschakelen naar de handen kan automatisch plaatsvinden als de controllers rustig in het volggebied worden geplaatst. Dit werkt echter niet altijd betrouwbaar; de knop in het menu moet mogelijk opnieuw worden geselecteerd.
Je handen zijn nu te zien als VR-modellen zodra ze zich in het gezichtsveld van de frontcamera's van de Oculus Quest bevinden. Dit beperkt het exacte gebruik een beetje, je krijgt de beste prestaties relatief voor de VR-bril, maar niet te ver weg. Je kunt je handen natuurlijk bewegen, maar beide handen zijn momenteel vervaagd als ze te dichtbij komen.
Tussen de wijsvinger en duim bevindt zich een markering die als aanwijzer dient en naar een groot punt wijst dat u door menu's en door de kamer kunt bewegen. Breng je wijsvinger en duim bij elkaar, je kunt programma's starten of door menu's scrollen met een geschikte handbeweging.
Om een ??menu-item of een programma, zoals de Oculus Browser, te openen, moet je het aanwijspunt kort op de betreffende knop houden en je wijsvinger en duim kort naar elkaar toe brengen. Het programma start dan. Als je een tekst wilt invoeren, bijvoorbeeld in het browservenster, verschijnen het toetsenbord en het cijferveld.